Bewust zijn, leert compassie hebben met spanning

Mijn hele leven ken ik het fenomeen van het hebben van een navelbreuk. Het fenomeen werd met de tijd groter en zelfs erg onhandig. Het begon mijn leven te beïnvloeden. Raar om bij vele bewegingen mijn breuk in toom te moeten houden. Op een gegeven moment dacht ik: “Nog even en ik sta als Napoleon op de foto. Steeds met mijn hand op de buik.” Die gedachte bracht mij uiteindelijk bij een chirurg, die een operatief geplaatst matje als oplossing voor mij bedacht. “Zullen we maar een operatie inplannen? U kunt nogal wat jaartjes mee en dan is het voorkomen van een verdere vergroting van de breuk een passende oplossing.” In een ‘split second’ heb ik ‘ja’ gezegd en ben eigenlijk wel blij, maar ook wel gespannen. Gespannen doordat het toch een operatie is en ik een aantal weken beperkt zal zijn in mijn bewegingen. Maar het is een vrijwillige keuze. Hoe ik probeer om te gaan met de spanning die dit oproept, vertrouw ik toe aan deze blog.

Je bent niet jouw gedachten

Mindfulness  heeft mij inzicht gegeven: “Je bent niet jouw gedachten.” In de stiltemeditatie en de bodyscan is het mogelijk gedachten, gevoelens en lichamelijke spanning op te merken. Ik hoef niets te doen, geen controle uit te oefenen, noch iets bij te sturen. Het bewust worden van wat ik denk of voel en alle sensaties die ik opmerk, is voldoende. Laat gedachten wegdrijven als wolken. Het zijn maar gedachten. Word ik in gedachten ‘gezogen’, dan merk ik dat op en roep min of meer gedachten een halt toe. Op deze manier omgaan met gedachten heb ik in vele meditatieve momenten geoefend, maar ik heb er ook veel mee gewonnen. Acceptatie van wat er is, verruimt.

In de aanloop naar het operatieve moment van komende donderdag heb ik vooral geleefd met de woorden: “Je bent niet jouw gedachten.” Er was eerst de spanning van de wachtlijst en nu de spannende dagen vlak voor de ingeplande ingreep. Acceptatie van de spanningssensaties, geeft ruimte.

Oefenen met onzekerheid

Om te oefenen op het toepassen van: “Je bent niet jouw gedachten.”, heb ik een paar trainingsmomenten ingelast. Mindfulness belijden kan ik het best vanuit eigen ervaring. Ervaringen die ik kan delen.

Tijdens de zondagmorgen trainingen, onder begeleiding van Desiree Kalz en samen met trainingsmaatjes, liep ik vaak via een brugje naar de andere oever. In mijn hoofd waren er gedachten over de diepte van het water, de temperatuur, het gevoel dat het waden mij zou opleveren en nog duizenden andere gedachten. Allerlei spannende onzekerheden. “Wat je niet doodt, maakt je sterker.” Mijn gedachten heb ik als wolkjes voorbij laten drijven en ik ben mijn uitdaging aangegaan. Van de ene oever liep ik door het water naar de andere oever. Alle eerder bedachte aannames heb ik op dat moment verruild voor het zijn in het nu. Zijn in het nu werd op mijn wandeling door het water gelegd. Ik schrijf aan deze blog, dus ik ben nog. De einduitkomst van deze oefening, het euforische gevoel, de grote dosis dopamine of wat dan ook, deel ik wel een keer in een andere blog.

NOTE: Als lezer niet elke uitdaging zo aanvliegen, want soms zijn uitdagingen dodelijk. Dat maakt je dan niet sterker!

Misschien beter gezegd: “Je gokt niet blind, maar neemt gecalculeerde risico’s.”

Vergelijkbaar is voorgaande uitdaging met de uitdaging van het laten repareren van mijn navelbreuk. Als ik volgende zondag weer een blog kan schrijven, dan heeft de operatie mij sterker gemaakt. Accepteren van wat er is, geeft mij een gevoel van compassie met mijn onzekerheid.

Accepteren

Accepteren is niet hetzelfde als opgeven of onverschillig zijn.

Acceptatie is de waarheid ruimte geven.

Annemarie Postma

Compassie en acceptatie van het niet weten hoe de operatie gaat verlopen is te vergelijken met compassie met het accepteren van de onzekerheid toen ik met gecalculeerd risico door de beek naar de andere oever liep.

Voor mij werkt het om de dagelijkse meditatieroutine aan te vullen met een aantal yoga oefeningen. Dit alles naast drie keer per week met een groep sportvrienden trainen. Acceptatie en compassie met lichamelijke beperkingen hebben mij sterker gemaakt. Wat ik wel kan, doe ik.

Een fit lijf, gerelateerd aan mijn leeftijd en beperkingen, kan mijn geest dragen. Een fitte geest, uitgedaagd in de vele meditaties, geeft kracht om een fit lijf te krijgen. Voor mij is een fit lijf passend bij mijn leeftijd en kunnen.

Voor komende week wens ik elke lezer compassie met wat er is en leef in eigen kracht. Je bent niet jouw gedachten. Je bent wie je bent. Elke ogenschijnlijke imperfectie maakt je tot een perfect mens.

Tot volgende week.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s