7 slaaptips

Er wordt nogal veel geschreven over meditatie en hoe je daarmee slapeloosheid kunt overwinnen. Wellicht werken onderstaande stappen om jou een goede nachtrust te bezorgen.

Zelf heb ik er baat bij om mijn slaap te kunnen vatten. Het komt bij mij ook wel eens voor dat vanwege pijn, verdriet, spanning of welke oorzaak dan ook, ik niet zo eenvoudig in slaap val. Lichaam en brein vragen wel eens om een extra verzorging als het om slaap gaat.

De mindfulness meditatieroutine overdag heeft het voordeel dat acceptatie van alle sensaties mij in een bepaalde staat van rust brengt. Toch is het niet vreemd dat als je eenmaal in bed ligt een brein met allerlei gedachten hebt. Mindful Based Stress Reduction (MBSR) heeft een bewezen effect op onze slaap. Een 8 daagse MBSR cursus volgen zou wellicht aan te bevelen zijn. Misschien helpen jou deze tips nu al. Mocht je de MBSR training al gevolgd hebben, dan zijn het misschien bekende tips die weer naar de voorgrond gebracht worden.

7 Mindfulness tips om beter te slapen:

  1. Mensen zijn vanaf het begin gebouwd om te leven volgens een biologische klok. Een interne klok die voor elk mens verschillend is. Toch is het volgen van je eigen biologische klok een eerste stap. Hou vast aan vaste tijden voor opstaan en slapen.
  2. Er zijn allerlei triggers die ons uit een slaapstand halen. De biologische klok raakt in de war. Voorbeelden zijn televisie, computer, sociale media, boeken, enzovoorts. Vermijd indrukken met veel prikkels voor je gaat slapen.
  3. Gedachten neem je mee naar bed. Als je jouw lijf en brein voorbereid op de slaapstand, kan binnen 5 of tien minuten, dan kan dat zomaar helpen. Wandel langzaam en met aandacht door het huis en merk ondertussen alle sensaties op in je lichaam. Maak een korte opmerkzame wandeling door je huis.
  4. Als je de natuur om ons heen observeert, dan heb je wellicht al eens gezien hoe hond of kat zich eerst uitrekken voordat ze zich oprollen om te gaan slapen. Als je yoga- beoefenaar bent, dan is deze tip wellicht herkenbaar. Je lijf eerst uitstrekken help om spieren en geest te ontspannen.
  5. Mindfulness beoefenaars herkennen deze tip wellicht, maar feedback van beoefenaars is dat ze veel baat hebben bij de bodyscan in bed. De oefeningen zijn op het internet op te zoeken. Voor het slapen gaan een formele mindfulness oefening zoals bodyscan of een zitmeditatie doen.
  6. De adem is een vaak ongemerkte “vanzelf”-staat van je lichaam. Probeer een tijdje je gedachten bij je ademhaling te houden in plaats van proberen in slaap te vallen. Misschien kun je het aantal keren dat je uitademt tellen tot 10. Begin bij elke afdwaling van je gedachten steeds weer opnieuw met tellen. Mijn moeder adviseerde dit met het tellen van schaapjes. Voel hoe je in- en uitademt als je in bed ligt.
  7. Het kan zijn dat je in bed ligt en je ergens zorgen over maakt. Zelfs het niet in slaap vallen kan zo’n zorg zijn, want je wil zo graag slapen. Het gevecht van jou tegen deze gedachten en onrust maken deze alleen maar sterker. Merk gedachten op en leid je aandacht rustig en vriendelijk terug naar het gevoel van je ademhaling.

Voor de vaste bezoeker toch nog een kort gedichtje  van een onbekende auteur die wellicht past bij de prikkels in stap twee.

We spreken elkaar nu een tijdje op msn

en ik vind het leuk dat ik je wat beter ken.

We blijven over van alles praten

en we hebben de tijd dan niet in de gaten.

Ik kijk naar de klok en ben wat moe

het is gezellig en moet naar mijn bedje toe.

Het was leuk, misschien spreek ik je morgen weer

en anders tot de volgende keer.

Voor nu wens ik je een goede nacht

slaap lekker en droom zacht.

Voldoende slapen en uitgerust wakker worden zal misschien niet meteen lukken. Het volgen van bovenstaande stappen is misschien wel een behulpzame methode. Mocht het niet meteen lukken, weet dan dat je er elke keer van gaan slapen opnieuw mee kan beginnen. Sommige automatische routines kunnen met veel aandacht uitgevoerd worden.

Welterusten voor nu, want ik weet dat vele lieve lezers  mijn blog in bed lezen, en tot volgende week.

Paul

 

2 gedachtes over “7 slaaptips

  1. Goedemorgen Paul, Zoals je al vaker gezien hebt op FB, Instagram en Twitter ben ik een echt ochtend mens…Heerlijk vind ik het de ochtend te zien wakker worden vogels fluiten mooier lijkt het wel en je ziet nog zoveel andere dieren die zich later op de dag niet meer laten zien. Maar dan je tips over het slapen….
    Ik slaap vlug in maar wordt wel 3 tot 5 keer in de nacht wakker .. dus ga ik eens een paar van je tips uitproberen om te kunnen door slapen.
    Probeer binnenkort weer eens een training met Desirée mee te doen maar mijn gewrichten willen niet altijd meer… vond het altijd heerlijk die trainingen en ook de groep.. dus tot snel.. en voor jouw een spoedige herstel. Groeten Will

    Like

    1. Dankje Will, weet je ik ben ook van een leeftijdscategorie die last heeft van veel pijn. Dat heeft voor een deel te maken met mijn ruige jonge jaren als Marinier en te jong heel hard morten werken. Nu heb ik nogal wat last van min lijf. Ik ben ook altijd vroeg wakker. Deels door mijn bio-ritme, moest vroeger op tijd het vee verzorgen, en deels door pijn in mijn lijf. In de persoonlijke balanceerwedstrijd heb ik geleerd overdag twee slaapmomentjes in te lassen en op tijd naar bed te gaan. Het was een jarenlange ontdekkingsreis die ik nu met alle compassie uit de mindfulness tot mijn basis levenshouding gemaakt. We kunnen daar wel eens over praten, want misschien kan het jou ook helpen. Een mooie zondag.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s