Je adem gebruiken om je geest sterker te maken.

Als je de vlam ziet, is de brandstof op.

Het is de kunst nieuwe brandstof te vinden.

Hou de vlam brandend.

Het is de vlam in jezelf.

Alleen jij bent in staat de vlam brandend te houden. 

Paul van Venrooij

Hoe gebruik je de adem om je geest sterker te maken?

Geest en adem, een samenspel waarbij de een impact heeft op de ander. We kunnen trainen om onze adem invloed te laten hebben op onze emotionele staat en het loslaten van de greep door stress en angst. Hier volgt een ademtechniek om ons zenuwstelsel opnieuw in balans te brengen.

let op je adem op dit moment: Is deze kort en intense of lang en rustig? Hoe je op dit moment adem haalt, kan je iets vertellen over de staat waarin je geest zich op dit moment bevindt. Misschien voel jij je gelukkig bij de gedachte aan een leuk moment dat je cocktails dronk met je collega’s. Misschien voel jij je opgejaagd vanwege de druk om alles af te krijgen voordat je werkdag ten einde is. Terwijl de adem als een soort barometer dient over hoe jij je voelt, zo is het ook een soort hulpmiddel dat in jouw gereedschapskist aanwezig is. Ademhalingstechnieken kunnen behulpzaam zijn naar een andere versnelling over te gaan en je emotionele zijn te veranderen. Een praktisch hulpmiddel als je onder druk staat.

Niet dat alle stress slecht is, zegt Emma Seppälä, Director of the Center for Compassion and Alturism Research and Education (CCARE) at Stanford. Maar als je constant op een hoog octaan gehalte leeft, dan kun je eenvoudig een kandidaat voor een burnout worden.

“We weten dat korte termijn stress goed kan zijn. Het kan je echt helpen om een deadline te halen en jezelf te mobiliseren. Maar, als je van de stress afhankelijk bent geworden om de dag door te komen, dag in en dag uit, dan zul je er achter komen dat je lichaam uitgeleefd wordt. Je immuun systeem wordt beïnvloed en zelfs je geest heeft te lijden, je aandacht en je geheugen gaan achteruit door deze lange termijn van chronische stress.” 

Dit is het moment dat we onze adem goed kunnen gebruiken. Ze heelt ons en helpt ons energie te sparen voor de grote momenten waarop we onze mentale kracht het meest nodig hebben. Er is een verband tussen emoties en ademhaling. Je kunt jezelf trainen om meer rust te brengen in de start van de dag. Het is ook toepasbaar gedurende de gehele dag. Het kost maar drie minuten om aandacht te schenken aan je adem en je geest te versterken.

Drie minuten ademhaling:

  • Richt je in eerste instantie op je ademhaling en verken vervolgens met milde aandacht je lichaam, gevoelens en gedachten.
  • Als je deze kunt toelaten, zonder dat ze met je op de loop gaan, verplaats dan beetje bij beetje je aandacht meer naar je lichaam, gevoelens en gedachten.
  • Laat je aandacht voor je ademhaling meer en meer naar de achtergrond zakken. Oefen op deze manier door je aandacht te verschuiven van je ademhaling naar wat in je omgaat en vice versa.

Net als bij alle mindfulness oefeningen, observeer jij jezelf met mildheid.

  1. Hoe gaat het nu met je? Richt je aandacht op je innerlijke gewaarwording. Merk op welke gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties je hebt. Breng je ervaringen in gedachten onder woorden.
  2. Hoe is het met je ademhaling? Breng vervolgens je aandacht naar je ademhaling. Volg hoe je adem je borstkast en buik in beweging zet. Zeg eventueel langzaam in gedachten: ‘in ….. uit …..’, of tel het aantal ademhalingen gedurende deze stap.
  3. Hoe voelt je lichaam nu? Terwijl jij je bewust blijft van je ademhaling, richt je aandacht op plaatsen in je lichaam waar je tijdens de oefening een sensatie voelt. Stel je open voor wat je ervaart, voor je gevoelens, gedachten en gewaarwordingen. Oordeel niet over wat je voelt, observeer met een milde open houding. Alles wat je ervaart hoort op dit moment bij jou en is goed.

Alles wat je ervaart hoort op dit moment bij jou en is goed.

Er zijn vele mogelijkheden mindfulness in je leven toe te laten. Voor mij begon deze ervaring door het volgen van de acht weekse basistraining mindfulness. De dagelijkse meditatieroutine heeft mij voldoende brandstof gegeven de vlam van brandstof te voorzien.

2 gedachtes over “Je adem gebruiken om je geest sterker te maken.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s