3 stop-pieker-tips

Beste lezer, de afgelopen periode heb ik getracht de site aan te passen naar een meer leesbare oplossing voor iedereen die graag nog eens mijn “pennenstreelsels” wil herlezen. Als je op de foto gaat staan krijg je het onderwerp van de blog te zien. Daarnaast heb ik een aantal keren geen blog geplaatst, omdat ik druk doende was met mijn eigen mindfulness ontwikkeling. Leven met de spanning van het plaatsen van de zondagmorgenblog is een persoonlijke ontwikkeling. Met veel plezier sta ik op zondagmorgen op om een nieuwe blog aan mijn site toe te voegen. Dat kan ik alleen maar als ik een voldoende doordachte tekst in gedachten heb. Soms heb ik geen ordening in wat ik wil schrijven en dan kan ik beter even een stop-moment nemen in plaats van jullie een “open einde tekst” sturen. Vandaar dat ik de afgelopen tijd een onregelmatige blogger ben geweest. Met liefde, Paul.

 

PIEKEREN lost de problemen van MORGEN niet op,

maar geeft je wel VANDAAG een slecht gevoel.

 

Bovenstaande quote geeft weer waar piekeren zoal toe kan leiden. Soms is er onzekerheid. Onzekerheid, het niet weten, kan zomaar omslaan tot oneindig veel gepieker. Onzekerheid is een staat van het niet weten die misschien wel met nadenken en inzicht verwerven mogelijk oplost kan komen. Als er niet zo snel een bedenkbare oplossing voorhanden is, dan kan onzekerheid leiden tot gepieker.

Piekeren staat niet in verhouding tot de grootte van het probleem en wordt al snel een ongezonde manier van denken. Er zijn misschien momenten dat je je suf kunt piekeren over allerlei mogelijke toekomstige situaties die er nu nog niet zijn of zelfs helemaal nooit zullen komen.

Piekeren leidt tot meer zorgen.

Nadenken leidt tot oplossingen.

Van onzekerheid overgaan in gepieker en van gepieker afdwalen naar nog meer onzekerheid kan leiden tot depressies. Meestal zijn depressies geen “mooi weer” situaties waarin wij terecht willen komen. Hoe kun je gepieker proberen te voorkomen of oplossen?

Drie eenvoudige tips.

  1. Plan een denk-moment. Schrijf op wat je bezig houdt of waar je over moet nadenken. Plan elke dag een vast moment van bijvoorbeeld 30 minuten, waarop jij wat je bezig houdt of waar je over moet nadenken bekijkt of eventueel oplost. Zo creëer je rust overdag, je schrijft de zaken op en denkt, maak je nu geen zorgen, je kan dit vanavond doen. Er zijn natuurlijk situaties die je onmiddellijk moet oplossen, maar misschien merk je na een tijdje ook hoeveel zaken je kan bundelen naar een denk-moment. Jouw denk-moment van een half uurtje per dag.
  2. Steek geen tijd of zorgen in het onoplosbare. Vraag je steeds af of het probleem oplosbaar is. Je kan versteld staan om hoeveel zaken jij je druk maakt, waarop je helemaal geen invloed hebt. Wat je ook doet, helemaal geen invloed en niet op te lossen. Een mooi voorbeeld is een file. Als je die onoplosbare zaken door hebt, kun je er makkelijker vrede mee hebben en starten met het los te laten.
  3. Beïnvloed je gedachten. Er zijn vele onaangename momenten en situaties. Ook zijn er echt zware periodes in iemands leven waar echt alles tegen staat. Als je alleen maar daarover gaat nadenken kom je in een negatief gedachtenpatroon. Voor je het in de gaten hebt zit je in een echte piekerspiraal. Het is het proberen waard om regelmatig een opsomming te maken van zaken die wel goed gingen of die je gelukkig maken. Het zal je opvrolijken. Binnen de mindfulness een vaak gebruikt middel. Tell your blessings. Voor mij persoonlijk een wondermiddel. In bed kruipen en 10 positieve zaken die mij gelukkig maakten die dag of waarvoor ik dankbaar ben opsommen. Meer mag ook. Voordeel is dat je de dag eindigt en gaat slapen met positieve vibes.

“Voel ik wel wat er te voelen is?

Gevoel is energie. Iets kost energie, iets geeft energie. Gevoel bestaat uit een woord: Blij, bedroefd, bang, boos. Verward, onzeker, gewaardeerd, verbonden, geliefd, verliefd, ontspannen, onrustig.

Als ik mijn gevoel in een zin uitdruk, ben ik toch stiekem aan het denken. Mijn gevoel wordt beïnvloed door mijn gedachten. Zoals ik denk, zo voel ik me. Is mijn gedachte waar, dan heb ik een reëel gevoel.

Voel ik wel wat er te voelen is? Aanvaard ik dat gevoel zonder te oordelen?  Of wuif ik het weg?

Ik neem mijn gevoelens waar en merk ze op. Ik mag me zo voelen van mezelf en oordeel niet.  Ik geef er verder geen betekenis aan, stel geen vragen, aanvaard het gevoel en laat het los.”

 

Een piekerlijst maken is hetzelfde als 10 mooie dankbare momenten van de dag doornemen of mediteren, je kunt er elk moment van de dag opnieuw mee beginnen.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s