9 positieve invloeden van wandelen

“Dagelijks wandelen levert een drastische verbetering van de gezondheid op (Dr Mike Evans).”

Wie vandaag begint, voelt zich meer ontspannen en krijgt een beter humeur. Na een week ga je al merken dat je conditie verbetert. 

Vorige week schreef ik een blog over mindful wandelen. Deze week wil ik graag wijzen op de positieve invloeden van wandelen op ons lichaam.

Het is niet de bedoeling dat je zomaar een lange wandeling start, maar dat je stap voor stap je wandelritme opbouwt. De conditie kan het best eerst opgebouwd worden door regelmatig te wandelen. Loop daarom dan ook rechtop en ontspannen, in een tempo dat gemakkelijk vol te houden is. Maak passen niet te groot, wikkel je voeten goed af en laat je armen soepel mee bewegen.

Uit wetenschappelijk onderzoek (o.a. door Hans Savelberg, hoofddocent bewegingswetenschappen Universiteit Maastricht) blijkt dat veel wandelen gezonder is dan kort intensief bewegen.

Misschien heb ik je in de vorige blog geïnspireerd tot mindful wandelen. Vandaag wil ik je graag op 9 positieve invloeden van wandelen wijzen. Positieve invloeden op jouw lichaam en geest.

  1. Spieren en botten. Wandelen versterkt de spieren en botten en vermindert daardoor de kans op osteoporose (botontkalking). Wie veel loopt bouwt nieuwe botmassa op. Wandelen helpt het kraakbeen op te bouwen en daardoor soepeler te bewegen.
  2. Hart en bloedvaten. Dagelijks wandelen verlaagt de bloeddruk en het cholesterolgehalte in het bloed. Ook verbetert het de conditie van hart en bloedvaten. Het risico op hartproblemen daalt al met 50% als mensen één uur per week actief zijn.
  3. Longen. Wie veel wandelt, vergroot het vermogen van de longen om zuurstof op te nemen.
  4. Diabetes type 2. Afname van de functie van de alvleesklier die insuline produceert. Vaak wordt het ook wel ouderdomssuiker genoemd, maar deze vorm van suikerziekte komt ook vaker bij jongere mensen voor. Dagelijks wandelen verlaagt het risico op diabetes type 2 met 58%.
  5. Hersenen. Bij mensen die hun hele leven lichamelijk en geestelijk actief blijven, vermindert de kans op Alzheimer met 20 tot 50%. Ook voor wie al dementeert, is wandelen gezond. Wandelaars zijn opgewekter en hun geheugen functioneert beter.
  6. Depressie. Wandelen werkt tegen stress en depressieve gevoelens. Angststoornissen nemen met bijna de helft af.
  7. Nachtrust. Wandelen is goed voor de biologische klok, waardoor in- en doorslapen beter lukken. Ook de kwaliteit van de slaap verbeterd.
  8. Overgewicht. Een uur stevig doorlopen (5 km per uur) kost ongeveer 240 kilocalorieën. Wie dagelijks een half uur wandelt, kan dus flink afvallen. Ongeveer één kilo in twee maanden en zes kilo in een jaar.
  9. Darmen. Dagelijks wandelen stimuleert de stofwisseling en is goed tegen darmverstopping.

Veel van de genoemde gezondheidseffecten treden pas op als je lagere tijd elke dag blijft wandelen.

Wie vandaag begint, voelt zich meer ontspannen en krijgt een beter humeur. Na een week ga je al merken dat je conditie verbetert.

“Dagelijks wandelen levert een drastische verbetering van de gezondheid op (Dr Mike Evans).”

De foto heb ik vorige week gemaakt tijdens een flinke wandeling in Zuid Limburg. Een plekje dat ik nog niet eerder verkend had. Natuurlijk bergop en bergaf, maar wel lekker voor hoofd en lichaam.

Ik besef dat ik niet iedereen kan aanzetten tot meer wandelen. Sommige mensen kunnen niet intensief wandelen, omdat ze geremd worden door ziektes. Maar elke wandeling, hoe beperkt dan ook, heeft positieve effecten op jouw lichaam en brein.

Wandelen en mediteren hebben een groot voordeel, je kunt er op elk moment van de dag opnieuw mee beginnen.

 

 

Een gedachte over “9 positieve invloeden van wandelen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s