3 tips. Jij mag er zijn!

Trouw is een parel tussen de zandkorrels en alleen zij die echt begrijpen wat haar betekenis is, kunnen haar zien.

Persoonlijke inzichten hebben mij mindfulness geschonken. Voor mij een proces. Het ondergaan van het niet weten van wat mindfulness is, tot meditatief inzicht om in stilte te leren accepteren. Dat doe je niet zomaar, want het vergt creatie van ruimte voor onverdeelde aandacht voor jezelf. JIJ MAG ER ZIJN! Dat was nogal een innerlijke onzekerheid. Misschien wel een innerlijk gevecht.

In mijn blogs https://paulvanvenrooij.wordpress.com deel ik mijn inzichten met jou. In de hoop dat het ergens ook maar één lezer ondersteund in een herkenbare worsteling.

Het leven zit vol golven van pijn, emotie, en wellicht vechten, omdat we niet meer weten dat je ongemak ook mag omarmen en er mee zijn. Wegdrukken of ergens niet meer aan willen denken kan zomaar leiden tot stress voor jouw geest en jouw lichaam. Je merkt de stress, waaraan jij je bloot gesteld hebt, misschien pas op als geest of lijf beginnen te protesteren. Ook dan kan jouw onverdeelde aandacht voor wat zich bij jou aandient behulpzaam zijn bij het herkennen, erkennen en bewust zijn met alle golven van pijn en emotie.

Opstap naar de tips.

Laura Munnix verwoorde het als volgt:

“Wanneer we oefenen met kleine of grote moeilijkheden kan dat dikwijls een hoop losmaken. Vaak komt dan de vraag naar boven: ‘Waarom moet ik met mijn aandacht bij iets moeilijks blijven?’ Het lijkt een onnatuurlijk proces te zijn. We willen juist af van iets dat vervelend is! Maar wat als dat ‘moeilijk ding’ niet weg te krijgen is en zich als een rode draad door ons leven wurmt? Wat als het zich blijft aandienen? Wat als de strijd niets lijkt op te leveren? Dan raken we vaak veel energie kwijt. We raken uitgeput, vermoeid, overspoeld door machteloosheid en wanhoop.

Mindfulness schenkt aandacht aan het proces van acceptatie. Een proces van niet-acceptatie naar acceptatie. Verdringen, vermijden, vechten en weerstand gaan over naar de moedige ontmoetingen met toelaten, erbij blijven, vriendelijkheid, accepteren tot volledige acceptatie. “

Vaker ontmoet ik mensen die een basis mindfulness training gevolgd hebben en bij grote moeilijkheden het boek nog eens uit de kast halen en starten met opnieuw mediteren. Mindfulness wordt dan ingezet als de doordrukstrip met medicijnen die we hebben voor pijn. Misschien is mediteren een dagelijkse routine voor het onderhouden van het contact met jouw geest, lichaam en emoties. Onderzoeken tonen dit laatste tenminste aan. De zondagmorgenblog wil ik luchtig houden, vandaar dat ik de wetenschappelijke onderbouwing achterwege laat.

3 Tips!

  1. Start een lange zitmeditatie (geleid door een stem of in eigen stilte). Ga maar met je aandacht naar jouw ademhaling, voel de sensaties die zich in jouw lichaam aandienen en probeer jouw gevoelens en gedachten maar eens los te laten. Geef jezelf alle aandacht. ZIJN WIE JE BENT!
  2. Probeer een bodyscan. Ga maar eens liggen en start een geleide meditatie om met alle aandacht stap voor stap jouw lijf na te lopen en naar de sensatieplekken toe te ademen.
  3. Voel je plotseling iets opkomen probeer dan eens de drie minuten ademruimte en heb aandacht voor je adem.

HET IS OK.

WAT HET OOK IS, HET IS OK.

LAAT HET MIJ MAAR VOELEN.

Loslaten van stress reacties maakt je geest helder te zien wat er nu nodig is. Het geeft inzicht. Met het verzachten van de geest worden we bewust van wat het meest dominant is en we kunnen ruimte maken voor wat zich voordoet.

Zelf ben ik geoefend meditatief wandelaar en geniet van de momenten buiten dat ik kan zeggen: ‘Het is ok. Wat het ook is, het is ok. Laat het mij maar voelen.’ De onverdeelde aandacht; ‘Jij mag er zijn!’, zoek ik daarnaast ook op in de meditatieve momenten door de dag heen. Er is niets mis met in stilte zitten en het ongemak op te zoeken voor ruimte en acceptatie.

Het vergt trouw zijn aan jezelf. JIJ MAG ER ZIJN!

Trouw is een parel tussen de zandkorrels en alleen zij die echt begrijpen wat haar betekenis is, kunnen haar zien.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s