Ik sporten?

Vandaag wil ik het eens hebben over sporten. Ik sporten? Een veel gehoord onzin argument, want door het plaatsen van het vraagteken doet iemand zijn eigen gezondheid tekort.

Vanaf het ontstaan van de mens is beweging cruciaal geweest. Was het in den beginne verplicht, want anders kwam je nergens en had je niets te eten, dan lijkt het nu een plaatsvervangende schaamte te hebben. Zo van: “Ja maar, waarom hebben we dan stoelen, banken en de auto?” Kijk gemak dient de mens, maar de mens lijkt nu het gemak te dienen. “Waarom bewegen als ik allerlei hulpmiddelen heb om niet te bewegen?”

Als je als mens het gemak wil dienen, dan zal het gemak jou niet meer dienen en garandeer ik je vele medicinale oplossingen voor het leven in gemak.

Als het gemak jou als mens dient, dan maak jij een keuze: “Heb ik het gemak nu nodig of kan ik het zelf?”

De mens heeft in het algemeen voldoende aan een lichaam voorzien van ledematen, spieren en pezen, een hart, ademhaling en een brein dat uitdaagt. Natuurlijk zal niet iedereen de olympische spelen winnen, maar dat is ook niet mijn betoog van vandaag.

“Ja maar, ik heb pijn in mijn been.” Als de pijn aanwezig is, kijk dan eens wat je wel kan. Misschien is er beweging mogelijk zonder gebruik van je been. Iemand in een rolstoel komt ook vooruit. Oei. Dat is een negatieve opmerking. Niet goed. Dus. “Wat kun je wel?” Nu heeft je geest weer iets zinvols te doen. Als ik het niet meer kan, wat is dan wel een oplossing?

Wat betekend sporten voor mij persoonlijk? Inmiddels rond ik mijn 57e levensjaar af en stap ik af naar een volgend moment van bewegen. Er zijn talloze blijvende schades in mijn lichaam, overblijfselen van een actief leven, dat ik ook niet meer alles kan. Zelf heb ik een manier gevonden om steeds weer uit te gaan van nieuw ontdekte mogelijkheden.

Zo kan ik bijvoorbeeld niet meer pijnloos fietsen. Meestal heb ik dan dagen en weken last van mijn kapotte voet. De pijn is dan niet te harden. Door stug te blijven zoeken naar alternatieven ben ik uitgekomen bij wandelen. Dat gaat met het juiste schoeisel wel nog. Het lopen, wandelen, heb ik langzaam stap voor stap uitgebreid. En jullie kunnen in een van mijn eerdere blogs lezen dat ik 20 km en 35 km tochten bewust maak. Het is nu niet meer wat kan ik niet, maar wat kan ik wel.

Nu ik wandelen als sporten zie, heb ik een actief leven herontdekt. Een leven dat mij dient en het gemak laat ik bewust even staan. Dus lopen in plaats van de auto. Elke keer ontstaat er een nieuw uitgangspunt, van waaruit je verder kunt.

Nu het wetenschappelijke deel van sporten, noem het bewegen, gemak dat je gaat dienen.

Een actief leven zorgt voor minder stress, verbrandt het teveel aan inname, is goed voor hart en bloedvaten, controleert cholesterol en bloedsuikers, verlaagt je bloeddruk en geeft je energie. Een actief leven is misschien wel leuker dan hangen op het gemak.

Bewegen is voor elke leeftijd geschikt. Het is ook nooit te laat om te beginnen. Bij minstens een half uur bewegen behaal je al gezondheidsvoordelen. Het is dan een mix van cardio oefeningen, krachttraining (uitdaging opzoeken) en lenigheidactiviteiten. Dus. Intensief bewegen, krachttraining of stretchen en yoga.

Als je niet gewend bent om te sporten, kan het helpen om korte periodes van bewegen op te pakken. De trap naar boven iets sneller nemen, totdat je voelt dat je naar adem snakt. Niet overdrijven. Als je dit zo een tijdje doet, dan merk je vooruitgang. Zo kun je van alle routinematige bewegingen een kleine sportieve uitdaging maken. Ik weet zeker dat je het op een gegeven moment leuk gaat vinden. En als je van een activiteit spierpijn hebt, wees je dan bewust van het goede uitdagingsniveau. Spierpijn is niets anders dan spieren die moeten herstellen van een uitdaging. En dat is gezond, want jouw spieren zijn na de spierpijn een stuk sterker geworden.

Besef dat drie keer per dag bewust tien minuten sporten net zo goed is als een half uur aaneen sporten.

Als je start met sporten, dan kun je kiezen voor alleen beginnen of een trainingsmaatje zoeken. Zoek wel iemand van jouw niveau, want je hebt er niets aan als je met een Olympische sporter als beginner gaat trainen. Wat altijd helpt is als je in jouw agenda een paar vaste momenten kunt opnemen dat jij gaat sporten. Sporten met een groepje is nog leuker. Dat is gezelligheid en je voelt je bijna verplicht te gaan. Als je start met sporten kijk dan of er een instructeur of trainer te vinden is die jou helpt bij het starten met sporten of bewegen. Ik heb zo resetfit en united strength gevonden.

Mijn sporten is een afwisselend geheel geworden van intensieve circuit trainingen, af en toe kick boksen, wandelen, yoga en elke beweging tot een uitdaging maken. Ja zelfs opstaan uit je stoel kun je zo tergend langzaam doen dat jij je spieren voelt. Een mindfulness oplossing, maar het werkt wel. Ga maar eens rechtop in de stoel zitten zonder de rugleuning aan te raken en til je voeten van de grond. Doe het regelmatig en voel hoe rugspieren, buikspieren en bovenbeenspieren aangespannen worden. Sterke spieren kun je heel eenvoudig trainen.

Als je als mens het gemak wil dienen, dan zal het gemak jou niet meer dienen en garandeer ik je vele medicinale oplossingen voor het leven in gemak.

Als het gemak jou als mens dient, dan maak jij een keuze: “Heb ik het gemak nu nodig of kan ik het zelf?”

 

 

 

Een gedachte over “Ik sporten?

  1. Ja inderdaad sporten is heerlijk om te doen, voor mij is dit fietsen en hardlopen, dat laatste doe ik te weinig maar ga ik weer oppakken. Ook al heb ik geen zin om te rennen, als ik dan toch ga en dan terug kom dan voel ik me toch wel lekker en heb ik weer energie. Maar nu nog volhouden, en tijdens het rennen niet piekeren. Ik ga zeker vanaf volgende week weer rennen en zeker 2 of zelfs drie keer per week, die afspraak heb ik met mezelf gemaakt. Het wordt tijd om voor mezelf te zorgen. Dan kan ik ook weer voor andere zorgen.

    Marleen

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s