Instructie voor loopmeditatie.

Walk this way oftewel loop op deze manier.

Vaker krijg ik de vraag: “Hoe moet in nu mindful lopen?” Er is natuurlijk geen goede manier en ook geen slechte manier. Het gaat om het vinden van een moment van aandacht voor de loopbeweging die je maakt. Lopen is niet zomaar vanzelfsprekend. Dat lijkt het wel, omdat we de hele dag door lopen. Met aandacht lopen, al is het maar een paar minuten per dag, brengt mindfulness in je leven. Dit noem ik ook vaker meditatief lopen. Ja. Je kunt mediteren tijdens het lopen. Nieuwsgierig? Probeer onderstaande instructies.

Instructie voor loopmeditatie.

  1. Sta RECHTOP met een rechte rug, maar zonder spanning. Voel hoe je voeten de grond raken en verdeel je gewicht gelijkmatig over beide voeten.
  2. Buig je LINKER DUIM en vouw de vingers er om heen. Hou de linker vuist net boven je navel. Vouw vervolgens je rechter hand om je linker vuist. Duimen op elkaar en de rechter wijsvinger op de linker wijsvinger. Liefdevol en zonder spanning. Op deze manier voorkom je dat je wordt afgeleid van zwaaiende armen.
  3. Verander je aandachtig kijken alsof je een kunstschilder bent en naar je creatie kijkt. BELOKEN kijken. Dit helpt je om je focus vast te houden.
  4. Verzet je LINKER VOET. Voel hoe deze de beweging maakt, hoe eerst de hiel de grond raakt, de bal van je voet de grond raakt en hoe de tenen de grond raken.
  5. Verzet je RECHTER VOET. Voel hoe deze de beweging maakt, hoe eerst de hiel de grond raakt, de bal van je voet de grond raakt en hoe de tenen de grond raken.
  6. LOOP RUSTIG. Langzamer dan je gewend bent maar ook weer geen begrafenissnelheid. Als je aandacht aan de wandel gaat, breng deze dan weer terug naar de sensatie van jouw voeten die de grond raken.

Misschien denk je: “En wat heb ik hier nu aan?” Dit is geen vreemde gedachte. Zelf heb ik dit de eerste praktijkoefening ook gedacht. Als je vaker een loopmeditatie doet, dan merk je waarschijnlijk de verlaging van je hartslag, bloeddruk, gejaagdheid, ademhalingen en rondwarende gedachten. Je bent in dit moment. Jij. Alleen jij bent in dit moment.

Er zijn vele mindfulness beoefenaren die dagelijks een paar minuten tijd nemen voor een loopmeditatie om weer te komen in dit moment. Een gelukkig NU. Het aandachtig lopen in het NU helpt je bewust te worden en bewust te zijn van dit moment.

Als je maar even een moment van aandacht kunt opbrengen voor een korte loopmeditatie, dan merk je misschien al snel dat het werkt. Je kunt het doen voordat je naar je afspraak gaat, als je uit de auto stapt, van de fiets stapt, bedenk maar momenten hoe je even een loopmeditatie kunt doen.

Voor mij is het een mooi moment om thuis te komen. Achterdeur open en even naar de rozen gaan kijken en ruiken. Ik maak dan een meditatieve wandeling van ongeveer 20 meter, maar ik arriveer dan thuis en ben helemaal in het NU. Dus je hoeft maar kleine momenten op te zoeken om een meditatieve wandeling te maken.

Het mooie van mediteren is dat je er op elk moment van de dag opnieuw mee kunt beginnen.

Een gedachte over “Instructie voor loopmeditatie.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s