STOP acroniem.

Het STOP acroniem staat voor  een van de meest bekende en omarmde manieren om herinnerd te worden om een korte mindfulness oefening door de dag te gaan uitvoeren. STOP . Ik ben mij bewust van een situatie dat ik een korte mindfulness oefening wil gaan doen.

S-Stop.

T-Take a breath.

O-Observe what’s going on.

P-Proceed.

Er zijn vele mindfulness beoefenaars, maar ook mensen die nog niet met mindfulness in aanraking zijn gekomen, die STOP gebruiken als moment van bewustwording van onbewuste momenten. Je kunt STOP gebruiken op een moment dat jou het beste uitkomt. Wordt bewust van wat er in jouw innerlijke gaande is. Misschien wel een manier om te gaan ‘aarden’ door een aantal ademteugen en zo met meer helderheid en gekozen plekje door te gaan waar je gebleven was.

Als je je niet thuis voelt in het NU dan maakt het niet uit waar je heen gaat, want je neemt je onbehagen overal mee naartoe. Eckhart Tolle

Er volgen nu een drietal STOP momenten die misschien wel meer diepte geven aan bewust zijn, schoonheid en compassie. Drie verschillende aandachtsgebieden.

Christiane Wolf heeft 19 september 2017 dit omschreven als: ‘Een nieuwe kijk op de welbekende mindfulness oefeningen die je helpen om compassie en vriendelijk bewust zijn te verkennen als je door de dag stress wil reduceren.’

1.STOP voor bewust zijn

Een STOP oefening om weer volledig bewust te worden van het huidige moment. Wat is er gaande in mijn lichaam? Mijn hoofd? In mijn emotionele gevoel? Of je afvragen wat ligt buiten mijn bewust zijn op dit moment? Het kan eenvoudig zijn om bewust te worden dat jouw brein in de mist verkeert. Misschien na een telefoontje dat twee uur duurde en dat jij nu behoefte hebt om even een pauze in te lassen. Misschien heb je wel gedachten die afleiden van het moment, omdat je de hele ochtend naar een leraar moet luisteren.

STOP en start een ademhalingsmeditatie.

2. STOP voor schoonheid

STOP een moment en wordt je bewust voor iets moois in jouw omgeving. Het kan letterlijk werken om te “stoppen om rozen te ruiken”. Gebruik al je zintuigen om iets te vinden en het in je op te nemen voor maar twee ademteugen. Als dit ook te groot voelt om te zoeken dan kun jij ook jezelf afvragen: “OK, ik weet dat dit op dit moment te stressvol is, maar als er iets moois uit zou komen, wat zou dat dan zijn?” Misschien ze je de bloemen op een tafel die op de achtergrond verdwenen waren omdat je te druk bezig was. Het maakt niet uit. Alles wat jou aan moois opvalt is prima.

STOP en start een ademhalingsmeditatie.

3.STOP voor compassie

Op momenten van stress of pijn is de STOP oefening van belang om je hart te openen voor vriendelijkheid en compassie. Compassie is een natuurlijke helpende respons op lijden. Of dat nu groots, klein, in onszelf of bij anderen is. Soms is een gebrek aan compassie een moment om even te stoppen. Op andere momenten krijgen we het gevoel om compassie toe te moeten laten. We kunnen de deuren van het hart openen door compassie uit te nodigen. Op momenten dat je voelt dat jij je ergens om gaat ergeren vanwege een negatief gevoel, het borrel moment, dan kan het omarmen van compassie geen kwaad. Open de deuren naar je hart en heb compassie.

STOP en start een ademhalingsmeditatie.

Soms lijkt het eenvoudig om op elk moment van de dag opnieuw te starten met mediteren, maar als mist het zicht op de heilzame meditatiemomenten ontneemt, dan is STOP een woord dat wellicht kan helpen bewust te worden van de stress op dat moment. Veel oefenen is de remedie om STOP momenten te herkennen.

Veel plezier met elk moment van de dag waarop jij opnieuw start met mediteren!

Een gedachte over “STOP acroniem.

  1. Mooi STOP voor….. helemaal waar wordt bewust van alles om je heen… tijdens het wandelen vind ik dit… prachtig en je voelt de aanwezigheid van vogels en planten en ruikt de natuur om je heen… fijne Zondag. Grt Will

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s