Hoe de natuur vriendelijkheid, geluk en creativiteit stimuleert.

In de natuur is altijd alles in verandering, groeien en vernieuwen. Wij zijn dat ook, zelfs als het lijkt alsof we geen grip meer hebben op ons eigen zijn. Opnieuw in contact komen met deze wijsheid kan heel eenvoudig en bewonderenswaardig zijn, zoals de nieuwe bloemknop die we zien of betrokken raken bij een wandeling door het park.

Paul geeft op 19 november en 17 december 2017 een wandeling op een mindful wijze!
In een gezelschap wandelen door een mooie omgeving, maar dan op een bewuste manier. Mét aandacht voor alles wat er om je heen waar te nemen valt. De wandelingen van 19 november en 17 december worden los aangekondigd met plaats en tijd.

Sla op de pauzeknop en dompel je geest en lichaam onder in een groeiende groene omgeving.

Hieronder zijn drie oefeningen om de natuur weer op prijs te stellen terwijl ze jouw perspectief ververst.

  1. Wandelen. Als je naar buiten haast, probeer jezelf in het moment van nu te brengen. Vaak zit het in onze gewoontes om te haasten tussen bestemmingen zonder ons bewust te zijn van het moment om te zien of voelen. Met deze wandelmeditatie krijg je vier stappen om tijdens de wandeling de omgeving te zien. Deze oefening kun je de hele dag door herhalen. Zelfs tussen twee vergaderingen door of de wandeling baar de winkel.
    1. Wees blij! Als je de rijkdom ziet van het feit dat jij kunt wandelen, probeer je eraan te herinneren dat het een jaar geduurd heeft voordat je kon lopen en dat je benen de onbezongen helden zijn die je dagelijks dragen en laten lopen. Bedank je benen voor hun inspanning.
    2. Bewust zijn! Breng je aandacht naar het voelen van je voeten en benen op het moment dat je hielen de grond raken, dan de basis van je voet , dan de tenen en dan het tillen van je voet voor de volgende stap. Misschien eens een paar keer denken: “hiel, voet, tenen, tillen.” Dit is en manier om in contact te komen met de actie van wandelen in dit moment.
    3. Kom weer bij zinnen! Loop eens stap voor stap langzamer en probeer je open te stellen voor alle signalen. Kijk eens wat er om je hee is, luister naar het geluid, proef de lucht of alles wat je mond waarneemt, voel de warmte op je gezicht of de wind op je wangen. Stop voor een moment en kijk om je heen en wat je zoal kunt waarnemen.
    4. Zeg positieve woorden! Herhaal een aantal woorden tijdens het zetten van je stappen.  Adem in: “Ik ben aangekomen.” Adem uit: “Ik ben thuis.” of Adem in: “Ik breng mijn lijf tot rust.” Adem uit: “Ik ontspan me.” of bedenk zelf een paar positieve woorden.
  2. Zintuigen. Laat je door de natuur inspireren. Het maakt niet uit waar je bent. Of je nu in de bus of op de bank zit, maak je zintuigen wakker.
    1. Adem diep in en tel tot zes als je uit ademt. Voel hoe de lucht door je neus of mond gaat en luister naar je adem.
    2. Voel hoe je voeten de onderlaag raken en luister naar de geluiden. Ga terug naar je adem en tel tot zes bij elke inademing en elke uitademing.
    3. Wordt bewust van alles wat om je heen gebeurt. Alles wat bekend is, onverwacht is of wat je echt verrast. Tel tot zes als je inademt en tel tot zes als je uitademt.
    4. Geef aandacht aan het verkennen van alles wat je inspireert. Jouw aandacht zal alle vaste waarnemingen op prijs stellen. Misschien kun je overstappen op kleinere waarnemingen zoals de steentjes op het pad, gevallen bladeren of een groepje kleine paddenstoelen.
    5. Breng je aandacht terug naar je adem. Stap uit het waarnemen en misschien voel je wel jouw verwondering. Verwondering ontstaat daar waar we verrast worden en worden we geraakt door antwoorden of de diepere betekenis van iets.
  3. Waarnemen. Vind een wandelpad en breng tijd door in de natuur. Probeer eens een langere wandeling te maken en probeer de volgende 10 tips om het engagement met je waarneming aan te gaan. Tijdens de wandeling STOP je regelmatig en adem je rustig in en uit. Probeer eens je ogen te sluiten en neem samen met je adem de tijd voor jezelf. Jij en je adem tijdens de STOP momenten.
    1. STOP voor je start.
    2. STOP en wees nieuwsgierig voor al je waarnemingen.
    3. STOP en kijk eens om je heen.
    4. STOP en luister naar geluid.
    5. STOP en raak iets aan.
    6. STOP en proef wat je eet.
    7. STOP en ruik.
    8. STOP en maak denkbeeldige foto’s.
    9. STOP en wees eens stil.
    10. STOP en wees bewust van je adem.

Misschien helpen deze drie oefeningen jou om bewust zijn te vinden.

Het mooie van deze oefeningen is dat er elk moment van de da opnieuw mee kunt beginnen.

 

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s