Aandacht herwinnen door kiezelsteenmeditatie!

uitvergroot www.paulsbuitencoaching.com

Data voor bosbadderen.

13 januari, 3 februari, 24 februari, 17 maart, 7 april, 5 mei, 26 mei, 16 juni, 7 juli en 28 juli bos-baden met Paul’s Buitencoaching.

Meer informatie op de pagina “wandeldata 2019”  Paul’s Buitencoaching

“Hoe herwin ik mijn aandacht?”

Door de dag heb ik wel eens momenten dat ik denk: “Waar ben ik mee bezig?” De aandacht voor het moment is weg. Ik doe dan iets op een manier die ik gewend ben. Een vast patroon van handelingen, zonder enige aandacht voor de individuele handeling.

Het herwinnen van aandacht is misschien minder moeilijk dan het lijkt. De kiezelsteenmeditatie van Thich Nhat Hahn is een krachtige en eenvoudige meditatievorm om weer met aandacht verder te gaan.

In mijn vijver heb ik voor de oefening een viertal kiezelsteentjes gezocht die afzonderlijk bloem, berg, water en ruimte representeren.

De meditatie. 

Leg de vier kiezelstenen links van je en ga in aandacht zitten.

BLOEM

Pak nu met twee vingers een van de kiezelstenen op en kijk ernaar: dit is de BLOEM. Neem de steen in de palm van je linkerhand en hou deze hand boven je rechterhand. Je begint nu met de eerste meditatie:

‘Ik adem in en zie mezelf als een bloem. Ik adem uit en voel me fris.’

Doe dit drie keer. Terwijl je zo mediteert, herstel je de fleurigheid in jezelf en word je fris.

Als je drie ademhalingen hebt gedaan, dan pak je met twee vingers de steen weer op. Je kijkt naar de steen en je glimlacht ernaar. Leg deze steen dan rechts van je.

Een bloem staat voor frisheid. De bloem is in jou omdat jij fris kan zijn. Iedereen heeft de mogelijkheid om fris te zijn. Als we onze frisheid verloren hebben, dan kunnen we die terugvinden door bewust in- en uit te ademen. Een bloem is fris en fleurig. Jij bent ook een bloem met fleurigheid van binnen. Elke keer als we onze fleurigheid herstellen, zijn we mooi.

BERG

Nu pak je een tweede steen links op. Kijk ernaar: dit is de BERG. Leg de steen in je linker hand en leg die hand op je rechterhand. Stel jezelf nu als een berg voor.

‘Ik adem in en zie mijzelf als een berg. Ik adem uit en ik voel me stevig.’

Als je drie ademhalingen hebt gedaan, dan pak je met twee vingers de steen weer op. Je kijkt naar de steen en glimlacht ernaar. Leg deze steen rechts van je.

Een berg staat voor stevigheid en stabiliteit. In jou is een berg, want als je zitmeditatie en loopmeditatie doet, dan word je stevig en stabiel van binnen. Stevigheid en stabiliteit zijn heel belangrijk als je gelukkig wilt zijn. Als je weet dat je stevig en stabiel kunt zijn en als je weet hoe je met aandacht kunt lopen en zitten, dan groeien je stevigheid en stabiliteit. Dat is de berg in ons.

WATER

Nu pak je de derde steen links op. Kijk ernaar: dit is het stilstaande WATER in jou. Leg de steen in je linker hand en leg die hand op je rechterhand. Stel jezelf nu als stilstaand water voor.

‘Ik adem in en zie mijzelf als rustig water. Ik adem uit en reflecteer de dingen zoals ze werkelijk zijn.’

Als je drie ademhalingen hebt gedaan, dan pak je met twee vingers de steen weer op. Je kijkt naar de steen en glimlacht ernaar. Leg deze steen rechts van je.

Stilstaand water is prachtig. Als het water niet beweegt, weerspiegelt het de dingen zoals ze zijn, zonder ze te vervormen. We hebben geen verkeerde voorstellingen en misverstanden over wat er in ons en om ons heen is. Daarom leren we hoe we met aandacht kunnen in- en uitademen. We kunnen onszelf stil doen zijn, we kunnen onszelf kalmeren. We kunnen binnen in onszelf als stilstaand water zijn.

RUIMTE

Nu pak je de vierde steen links op. Kijk ernaar: dit is jouw innerlijke RUIMTE. Leg de steen in je linker hand en leg die hand op je rechterhand. Stel jezelf voor dat er innerlijke ruimte in jouw hart is.

‘Ik adem in en zie mijzelf als ruimte. Ik adem in en ik voel me vrij.’

Als je drie ademhalingen hebt gedaan, dan pak je met twee vingers de steen weer op. Je kijkt naar de steen en glimlacht ernaar. Leg deze steen rechts van je.

Wees als de maan die langs de schitterende hemel reist. Hij heeft heel veel ruimte. We willen allemaal vrijheid en ruimte van binnen. We moeten de ruimte in onszelf aanraken om ons vrij te kunnen voelen. Niemand is echt gelukkig zonder vrijheid.

Eenvoudig?

Na deze vier kiezelstenen met aandacht verplaatst te hebben merk je misschien dat je een moment bewust was. Aandacht herwinnen is niet zo moeilijk. Het kan helpen de kiezelsteentjes steeds bij je te dragen of op een plek te leggen waar jij af en toe met aandacht kunt zijn. De kiezelsteenmeditatie is een aandacht-oefening waarvan jij de tijdsduur bepaalt. Het is aandacht voor jezelf.

Het mooie van herwinnen van aandacht is dat je er op elk moment van de dag opnieuw mee kunt beginnen.

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s