9 tips om het risico op depressies te verminderen.

DELEN = LIEF

Paul’s Buitencoaching: www.paulbc.nl of www.paulbc.be of www.paulbc.de

De eerste Forest Mind/Metsämieli instructeur in Nederland maakt gebruik van inzichten uit de eco-psychologie, mindfulness en coaching en vindt plaats in een natuurlijke setting, liefst in het bos.

Metsämieli (Forest Mind)

9 eenvoudige TIPS om in je dagelijkse leven toe te passen. Amerikaans onderzoek levert bewijs. 15 minuten per dag meer uit de stoel komen vermindert het risico op depressie.

In het dagelijkse leven zitten we zoveel, dat het niet meer gezond is. Je kunt het de “zitziekte” noemen. Lacherig doen is niet verstandig. Beter is het om te starten met bewegen.

Een meerderheid van mijn coach klanten beginnen na een kwartier wandelen, treuzelen, pas op adem te komen. Is dat alleen een kwestie van conditie? Vaak is de stress, depressie en een gejaagd leven de oorzaak dat het lichaam van de mens adem tekort komt.

Elke wandelcoach gaat de natuur in en laat de klanten voelen hoe het is om in alle rust en openheid door de natuur te wandelen en af en toe te stoppen. Stoppen is misschien wel het meest heilzaam. Gezonde zuurstof inademen.

Als je in beweging bent, dan worden dopamine en endorfine aangemaakt. Beide “gelukshormonen” worden tijdens een wandelingetje of wandeling aangemaakt. Je hoeft niet te rennen, maar gewoon wandelen is voldoende. Probeer het maar eens uit.

In beweging komen is de sleutel voor een bewuster leven en de aanmaak van meer gelukshormonen.

De 9 tips hoef je niet allemaal tegelijk te doen. Beginnen en doorzetten kan een nieuwe manier van leven worden.

9 TIPS

1. Gebruik een stappenteller of iets wat je beweging checkt.
Deze houdt bij hoeveel je op een dag beweegt. Dit motiveert en zeker als je dit met anderen mensen tegelijkertijd doet.

2. Lunchwandelen
Neem eventueel je boterham mee, maar gebruik de pauze om even in beweging te zijn. Dit is niet alleen goed voor je lijf, maar ook voor je mind omdat je even je hoofd leeg maakt.

3. Staan in bus, trein of tram
Staan in plaats van zitten is een andere houding en activeert daarmee andere spieren.

4. Pak altijd de trap
De trap in plaats van de lift op station je flat of op je werk maakt dat je je conditie traint.

5. Actief werken
Sta vaker op van je werk en als er de mogelijkheid is op je werk, maak gebruik van een sta-bureau. Doe overleg, evaluaties en vergaderingen zoveel mogelijk wandelend.

6. Lopend bellen
Grijp de mogelijkheid om al lopend te bellen.

7. Parkeerplaats op afstand
Zet je auto verder weg, zodat je een stukje kunt lopen.

8. Rek en strek oefeningen
Sta af en toe op en rek jezelf eens flink uit door je armen omhoog te steken en je extra groot te maken. Je handen naar je tenen brengen met gestrekte benen is ook een goede oefening.

9. Maak je toekomstbeeld van je gezondheid
Het helpt als je weet hoe je oud wilt worden. Heb je het idee dat iedereen die oud is klachten en mankementen heeft of wil je zo gezond mogelijk oud worden?

De wetenschap, na onderzoek onder 300.000 volwassenen.

Voor de studie hebben Amerikaanse onderzoekers beroep gedaan op de genetische data van ruim 300.000 volwassenen. De wetenschappers, die gelinkt zijn aan het Massachusetts General Hospital, vonden dat mensen met hogere fysieke activiteit minder kans hadden op zware depressies.

De studie toont aan dat wanneer iemand een ‘zittend bestaan’ voor een kwartiertje bewegen per dag opgeeft, het risico op een depressie met maar liefst 26 procent vermindert.

Met deze studie is voor de eerste keer aangetoond dat bewegen het ontwikkelen van depressies kan verhinderen. Uiteraard zijn er in het verleden al studies geweest die de connectie tussen fysieke activiteit, gemoedstoestand en mentaal welzijn onderzoeken, maar die vorige studies toonden enkel een link aan; ze toonden niet aan dat beweging effectief het risico op depressie doet dalen.

Bron: De morgen

DELEN = LIEF

Wil jij ontdekken hoe de coaching van Paul’s Buitencoaching in combinatie met Forest Mind een positieve invloed kan hebben op een bewuster leven en de aanmaak van meer gelukshormonen? Meld je aan voor de Eerste “Introductie Training Forest Mind” in Nederland.

Maandag 18 en vrijdag 22 november zijn de eerste “Introductie Trainingen Forest Mind” bij http://www.triade44.nl in Brunssum.

Een investering in jezelf.

Je wordt de hele dag goed verzorgd en je ontvangt het cursusboek “Wandelend persoonlijk perspectief vinden met de natuur”. (Alleen verkrijgbaar voor mijn klanten en niet in de winkel. )

Misschien kun je dit bericht delen met vrienden en kennissen. Ik zou dat in elk geval zeer op prijs stellen. Eerste “Introductie Training Forest Mind” in Nederland.

Onder de volgende “DELEN vraag” is nog meer over Forest Mind te lezen.

DELEN = LIEF

Introductie Forest Mind

Basisoefeningen Forest Mind

Forest Mind en vakantie

Forest Mind op vakantie

Forest Mind = Bosbaden met iets extra’s

Forest Mind = respect voor de natuur!

Forest Mind = korte oefeningen! 1 Gratis.

DELEN = LIEF

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s