Waarom is de natuur zo goed voor je mentale gezondheid?[Artikel].

DELEN = LIEF

Paul’s Buitencoaching: www.paulbc.nl of www.paulbc.be of www.paulbc.de

De eerste Forest Mind/Metsämieli instructeur in Nederland maakt gebruik van inzichten uit de eco-psychologie, mindfulness en wandelcoaching in een natuurlijke setting.

Metsämieli (Forest Mind)

Waarom is de natuur zo goed voor je mentale gezondheid? [Artikel]

Een nieuwe studie suggereert dat de natuur ons gelukkiger en gezonder kan maken omdat het ontzag opwekt.

De afgelopen jaren zijn er een aantal wildernis therapie programma’s ontworpen om mensen te helpen die kampen met geestelijke gezondheidsproblemen. Deze reizen omvatten vaak fysiek en emotioneel boeiende ervaringen – zoals backpacken of bergbeklimmen in afgelegen gebieden – gecombineerd met therapeutisch werk van zorgzame professionals.

Iets over bezig zijn met de natuur lijkt moeilijk te behandelen patiënten te helpen zich open te stellen, nieuw vertrouwen te vinden en hun leven in meer positieve richtingen te concentreren.

Psychologen die deze programma’s uitvoeren, zijn er van overtuigd dat er een genezende kracht in de natuur is, ondersteund door onderzoek dat suggereert dat groene ruimtes goed zijn voor onze gezondheid, ons welzijn en zelfs onze relaties.

Maar wat is het geheime ingrediënt in de natuur dat deze voordelen oplevert?

Een recent onderzoek, geleid door onderzoeker Craig Anderson en zijn collega’s (inclusief de faculteitsdirecteur van het Greater Good Science Center, Dacher Keltner), suggereert dat het ontzag kan zijn – dat gevoel in aanwezigheid van iets groters dan wijzelf dat ons met verwondering vervult.

Deelnemers aan de eerste fase van het onderzoek waren militaire veteranen en achtergestelde jongeren die een eendaagse of vierdaagse rivier-rafting-tocht maakten. Rafters reisden door de beboste kloven van de American River in Californië of de  rotsformaties van het Dinosaur National Monument in Utah, waar ze stroomversnellingen van gemiddeld niveau tegenkwamen. Terwijl deelnemers soms zelf door de stroomversnellingen peddelden, werden ze andere keren vervoerd terwijl gidsen peddelden. Tijdens de langere reizen kampeerden ze in afgelegen, onbewoonde gebieden.

Voor en na de reis rapporteerden de deelnemers over hun welzijn, inclusief hun stressniveau, humeur en tevredenheid met het leven. Tijdens de reis hielden ze aan het eind van elke dag dagboeken bij over hun gevoelens, inclusief of ze die dag ontzag, amusement, vrede, dankbaarheid, vreugde of trots hadden gevoeld.

Aan het einde van de reis was het welzijn van de deelnemers dramatisch toegenomen, met name de jeugd werd geholpen door de ervaring. Bij het analyseren van de dagboekaantekeningen ontdekten de onderzoekers dat ontzag – boven alle andere positieve emoties – deze verbeteringen leek te verklaren.

Het ervaren van ontzag in de natuur is een krachtige manier om invloed uit te oefenen op de psychologie van mensen, zelfs als ze iets doen wat ze echt leuk vinden om te doen”, zegt Anderson.

Vervolgens besloten Anderson en zijn collega’s te onderzoeken of ontzag een rol speelde bij meer gewone, alledaagse natuurervaringen. Raft-ervaringen hebben immers veel componenten die nuttig kunnen zijn, en de deelnemers waren niet willekeurig toegewezen om op reis te gaan; ze hadden zich aangeboden.

In deze tweede studiefase hielden niet-afgestudeerde studenten dagelijks twee weken dagboeken bij, waarin ze positieve ervaringen die ze gedurende de dag hadden gehad (met of zonder ontzag of aard), evenals hun gevoelens en algehele tevredenheid met het leven zouden vertellen. Ze vulden ook welzijnsenquêtes in voor en na de twee weken.

Uit analyses van de dagboeken bleek dat studenten die op een bepaalde dag tijd in de natuur doorbrachten, zich meer tevreden voelden met het leven die avond dan degenen die dat niet deden.

Analyses van de dagboeken toonden aan dat studenten die op een bepaalde dag tijd in de natuur doorbrachten, zich die avond meer tevreden voelden met het leven dan degenen die dat niet deden, en dat ervaringen van extra ontzag voorspelden dan welke andere positieve emotie dan ook. Dankzij dit patroon zagen de onderzoekers dat studenten die gedurende twee weken meer dagen in de natuur doorbrachten, een grotere verbetering van het welzijn ervaren gedurende die tijd.

Dit is goed nieuws, zegt Anderson, omdat het soms niet zo gemakkelijk is voor mensen om te investeren in lange, dure wildernisreizen om te genezen.

“Onze bevindingen suggereren dat je geen extravagante, buitengewone ervaringen in de natuur hoeft te doen om ontzag te krijgen of om voordelen te krijgen”, zegt Anderson. “Door een paar minuten de tijd te nemen om te genieten van bloeiende bloemen of een zonsondergang in je dagelijkse leven, verbeter je ook je welzijn.”

Waarom zou het ervaren van ontzag deze effecten hebben? Anderson weet het niet zeker, maar hij speculeert dat ontzag het welzijn ten goede kan komen door een ‘klein zelfbeeld’ op te wekken – het gevoel dat je in de aanwezigheid bent van iets dat groter is dan jezelf – waardoor zorgen uit het verleden of zorgen in het verleden minder kunnen aanvoelen aanzienlijk in vergelijking.

Maar hij geeft ook toe dat er andere manieren kunnen zijn waarop natuurervaringen ons welzijn verbeteren, naast het opwekken van ontzag. Tijdens het raften op de rivier, bijvoorbeeld, had de fysieke oefening of kameraadschap een verschil kunnen maken voor de deelnemers, omdat beide verbonden zijn aan welzijn. En sommige studenten ervoeren ook dankbaarheid op dagen dat ze in de natuur waren – en ook dit leidde ertoe dat ze meer tevreden waren met het leven.

Er moet meer onderzoek worden gedaan om de specifieke rol van ontzag in de genezende kracht van de natuur te testen, zegt Anderson. Maar hoe dan ook, hij gelooft dat er voldoende bewijs is om ons aan te moedigen om meer natuur aan ons dagelijks leven toe te voegen en onze nationale parken te beschermen – die, zegt hij, een belangrijk onderdeel van ons volksgezondheidssysteem zijn.

“Onze studie illustreert het belang van het proberen om momenten te vinden om van de natuur te genieten en er ontzag voor te hebben”, zegt Anderson. “Mensen moeten leren vertragen en daarvoor ruimte maken in hun leven.”

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op Greater Good, het online magazine van het Greater Good Science Center van UC Berkeley, een van de partners van Mindful. Bekijk het originele Engelstalige artikel.

Deel met mij als je ook de ervaring hebt met de overweldigende natuur en het positieve effect dat je daarbij voelde. e-mail naar Paul@paulsbuitencoaching.com

Wil jij ontdekken hoe de wandelcoaching van Paul’s Buitencoaching in combinatie met Forest Mind een positieve invloed kan hebben op jouw mentale gezondheid?

Contact met Paul

Ik bied regelmatig ervaringswandelingen aan en bij voldoende belangstelling geef ik workshops. Maak je interesse kenbaar. Contact met Paul

DELEN = LIEF

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s