Hoe de natuur ons helpt naar openheid, geluk en creativiteit. [5 positieve invloeden]

Wil je een keer Forest Mind ervaren? Schrijf je dan in voor een kennismakingswandeling. Meer informatie “wandeldata 2020”  Paul’s Buitencoaching

Als jij constant druk bezig bent met druk zijn, dan mis je een spectaculair iets:

“De echte wereld”.

Strayer

Hoe de natuur ons helpt naar openheid, geluk en creativiteit.

We verblijven in onze vrije tijd meer binnen dan buiten. Recente wetenschappelijke studies tonen aan dat de natuur ons kan helpen om het brein en lichaam gezond te houden.

Al mijn hele leven hou ik ervan om buiten te wandelen. Soms kort, maar ik prefereer de langere wandelingen. Het helpt mij om op een natuurlijke wijze meer te aarden en rust te voelen. Zeker als professioneel opgeleide coach maak ik gebruik van de natuur tijdens de ‘wandelende gesprekken’. Zie: Paul’s Buitencoaching

Wetenschappers hebben evidente bewijzen gevonden dat verblijven in de natuur een positieve invloed heeft op ons brein en ons gedrag. Het buiten zijn heeft impact op ons brein en gedrag, het helpt ons angsten te reduceren,  piekeren en stress verdwijnen. Verder houdt het ons in het hier en nu en vergroot het de mogelijkheden om met andere mensen in contact te komen.

De afgelopen 100 jaar discussiëren wij al over de nieuwe mogelijkheden die de natuur ons te bieden heeft als het aankomt op een psychisch welbehagen. Nu worden veranderingen in het brein en ons lichaam met meetbare resultaten aangetoond. De discussie is niet meer nodig, neen, er worden positieve effecten van onze interactie met de natuur gevonden.

Hier volgen vijf positieve invloeden van de natuur op onze breinen en lichamen.

  1. In de natuur zijn verminderd stress. Onderzoek in Japan heeft aangetoond dat het wandelen in het bos leidt tot een verlaagde hartslag, wel met een grotere variëteit in hoge en lage hartslag. Deze variëteit in hartslagfrequentie is een indicatie van meer ontspanning en minder stress. Verder rapporteerden de onderzoekers een beter gevoel en minder angst. Het gaat dan wel om het verschil tussen het wandelen in het bos in plaats van het wandelen in de stad. In Finland toonde een studie aan dat mensen die in de buitenlucht wandelden, significant minder stress hadden dan mensen die in de stad wandelen. De studies tonen aan dat in een natuurlijke omgeving zijn of er alleen al naar kijken, op een of andere manier een positieve invloed heeft op het verminderen van stress.
  2. De natuur maakt je gelukkiger en reduceert gepieker. In 2015 toonde een studie aan dat de mensen die wandelden in het bos minder angst hadden, minder last hadden van een ruminerend brein (negatief denken). En dat het wandelen in de natuur een positiever effect had op emoties in vergelijking met stadswandelaars. Het zou stadsontwikkelaars misschien een andere kijk kunnen geven op het creëren van een bosrijke omgeving.
  3. De natuur verlicht attentie moeheid en verhoogt onze creativiteit. Op de dag van vandaag hebben we zoveel mogelijkheden die onze attentie steeds verleggen naar iets anders, bijvoorbeeld sociale media, dat we er ontzettend moe van worden. Met aandacht door de natuur struinen geeft ons de focus op; alleen zijn met de natuur. Jij en het bos. Als het goed is heb je in het bos geen contact met de sociale media. Verder heeft het bos een positieve invloed op het brein als het gaat op ontdekken van nieuwe vormen en kleuren, dat zelfs ons creatieve denkvermogen in het brein positief beïnvloed wordt.
  4. De natuur helpt je liefdevoller en genereuzer te worden. Onderzoek toont aan dat het zijn in een groene omgeving een zachtere kant van ons aanspreekt. Dit heeft een positief effect op ons sociale leven. De proefpersonen ontwikkelden meer empathie naar anderen en waren meer bereid te delen met anderen.
  5. De natuur zorgt ervoor dat jij je meer in leven voelt. Een moeilijke zin, maar ik kan geen betere vertaling maken van “feel more alive”. Je in de natuur begeven en gaan wandelen, staan, kijken, ruiken, voelen of wat dan ook, maakt dat jij je beter voelt en je meer vitaal gaat voelen. Buiten zijn geeft ons meer energie, maakt ons gelukkiger, helpt bij het reduceren van stress in onze volgeplande levens, opent deuren naar meer creativiteit en helpt ons met een zachtere houding anderen tegemoet te treden.

Het zijn in de natuur kost niets en heeft een positief effect op ons brein en ons lichaam. Waarom zou je dit niet opzoeken en binnen blijven zitten? Laat het mij weten, maar ik denk dat je zelf aanvoelt dat de natuur misschien wel meer geeft, dan neemt.

In het bos of de  natuur wandelen is misschien wel net zo eenvoudig als mediteren. Je kunt er op elk moment van de dag opnieuw mee beginnen.

Schrijf je in voor een kennismakingswandeling. Meer informatie “wandeldata 2020”  Paul’s Buitencoaching

 

 

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s