Word een mindful tuinier. [7 TIPS]

Wil je Forest Mind ervaren? Schrijf in voor een inleidende wandeling. Meer informatie “wandeldata 2020” Paul’s Buitencoaching

Word een mindful tuinier.

Tuinieren is goed voor ons mentale en fysieke welzijn en het wordt al aanbevolen door veel psychologen in het Verenigd Koninkrijk, dus terwijl we doorgaan met het zoeken naar natuurlijke toevluchtsoorden om aan de stress van het dagelijks leven te ontsnappen, is het misschien niet verrassend dat tuintherapie een van de grootste trends van 2019 geworden.

Tuinieren kan inspirerend zijn voor kinderen, gezinnen en gemeenschappen om terug te keren naar de natuur, terwijl ze de voordelen van het buitenleven ervaren en hoe actief zijn in de natuur een positieve invloed kan hebben op onze fysieke en mentale gezondheid.

Tuinieren is een geweldige kans om uit de denkgeest te stappen en het biedt de optimale omgeving om opmerkzaam denken te ondersteunen.

Tuinieren en buiten zijn is een perfecte match.

Studies hebben aangetoond dat tuinieren helpt om stress te verlichten, met 30 minuten tuinieren in de buitenlucht die de cortisol spiegel verlaagt en de stemming verbetert. Head-space kan ook de focus verbeteren en de veerkracht vergroten, binnen 10 dagen stress verminderen en positiviteit en geluk vergroten.

Door tuinieren en mindfulness te combineren, vergroten we de voordelen van tuinieren voor ons welzijn nog verder, waardoor we de natuur om ons heen kunnen waarderen, terwijl we er in aanwezig zijn en bijvoorbeeld stoppen om de rozen te ruiken.

Hoe word je een bewuste tuinier?

1) Waardeer de natuur om je heen

Voordat je naar je tuin gaat, neem de tijd om echt al het harde werkte waarderen  dat je al hebt gestoken in het creëren van je eigen persoonlijke oase. Als je net begint, wees dan dankbaar voor de beschikbare tuinruimte. Neem een ​​moment de tijd om jezelf te centreren en de werkdag te vergeten en alle geuren, geluiden en bezienswaardigheden om je heen in je op te nemen voordat je gereedschap oppakt en aan de slag gaat.

2) Tuinier met al je zintuigen

De beste manier om een ​​bewuste tuinier te worden, is door je geen zorgen meer te maken wanneer je tuin klaar is en je te concentreren op het genieten van de daadwerkelijke reis. Neem even de tijd om te waarderen hoe de grond tussen je vingers aanvoelt, de textuur van geknoopte wortels, de zachtheid van nieuw ontluikende bloemen en de zoete geur van nectar. Bewonder de reeks veranderende kleuren, texturen en patronen en merk op dat alle dingen er mooi uitzien, zelfs als ze niet in volle bloei zijn.

3) Bestudeer een plant

Zoek een rustige plek om te zitten en onderzoek een plant of bloem. Vaak zien we kleine details over het hoofd, wat betekent dat we de natuurlijke schoonheid om ons heen missen. Door de tijd te nemen om oplettend te zijn, zul je details opmerken die je nog nooit eerder hebt gezien. Besteed beurtelings aandacht aan elk deel van de bloem – hoe zien de bloembladen er op dit moment uit? Is het midden van de bloem plat of gebogen? Zijn de bladranden glad of gekarteld? Als je voelt dat je gedachte afdwaalt, breng dan gewoon je aandacht een paar seconden terug naar je ademhaling en keer dan terug naar de oefening.

4) Zet ​​alle afleiding opzij

Het is gemakkelijk om afgeleid te worden, vooral als een taak je niet direct voldoening of resultaten oplevert. Om de afleiding in hun ontstaan te stoppen, moet je ervoor zorgen dat je telefoon is uitgeschakeld en volledig is losgekoppeld. Voor degenen met kleine kinderen kan het helpen om ze in de tuin te laten rondlopen en spelen, zodat je ze in de gaten kunt houden zonder je zorgen te maken over wat ze binnenshuis kunnen doen.

5) Plant met aandacht

Wees volledig aanwezig tijdens het planten. Merk op hoe de grond aanvoelt terwijl je graaft en de zaden of plant in je handen neemt en in stilte je bedoelingen uitspreekt. Moge je groeien, moge je gezond zijn en delen hoe je ernaar uitkijkt om de plant tot leven te zien komen. Wanneer u het gat met aarde bedekt en het oppotten voltooit, licht water geven en de tijd nemen om te luisteren naar het geluid van het water dat de aarde raakt.

6) Ruim de negativiteit op door te wieden

Als je een bijzonder stressvolle of moeilijke dag hebt, gebruik dan wieden als een visualisatie van het bewust wegnemen van de stressors in je leven. Stel je alle dingen voor die je storen of die ongemak veroorzaken en stel je voor dat je loslaat of de negatieve gedachten uit je hoofd verwijdert. Als je al het ongewenste onkruid en uitlopers weggooit, haal dan echt het destructieve denken erbij. Hoe meer je verwijderd, hoe lichter je je zult voelen.

7) Inchecken bij jezelf

Zorg ervoor dat u de tijd neemt om bij jezelf in te checken. Hoe voel je je? Concentreer je op je lichaamsbewegingen terwijl je in- en uitademt en de planten om je heen water geeft, scan je lichaam van top tot teen. Concentreer je niet te veel op ongemakken, pijntjes of pijnen, maar let op hoe jij je voelt en hoe jouw lichaam zich voelt tegen het vers gemaaide gras. Als je merkt dat je afgeleid raakt, breng dan je focus terug naar je lichaam en probeer het opnieuw.

Persoonlijke heroverweging van tuinieren.

Voor mij is de natuur dichtbij huis mooi genoeg. In je eigen tuin bezig zijn is gezond. Het is gezond om je eigen groenten te verbouwen. Het nabijgelegen bos is voldoende voor Forest Mind-oefeningen. Sirpa Arvonen heeft mijn liefde voor tuinieren en natuur  teruggebracht. De opleiding tot Forest Mind Guide was een hart openende periode.

Tuinieren kan zelfs op kleine plaatsen. Een vierkante meter zou voldoende moeten zijn om te tuinieren. Als er helemaal geen tuin beschikbaar is, word dan goede vrienden met kamerplanten die je hebt. Zie het als een minituin. Het is heel gezond.

Tuinieren, wandelen in het bos of in de natuur is misschien net zo eenvoudig als mediteren. Je kunt het op elk moment van de dag opnieuw me beginnen.

Schrijf je in voor een kennismakingswandeling. Meer informatie “wandeldata 2020″  Paul’s Buitencoaching

 

 

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s