Bosbaden. Metsämieli. [Nederlands]

DELEN=LIEF

http://www.paulsbuitencoaching.com

FOREST MIND (Metsämieli in het Fins)

Elke Forest Mind wandeling wordt op een andere manier ingevuld. Er zijn nogal wat oefeningen die vaak heel kort zijn, maar  wel invloed hebben op de mentale toestand van de deelnemers. Iedere wandeling een andere invulling.

Covid-19 en forest mind

De oefeningen worden altijd op voldoende afstand van elkaar uitgevoerd. De anderhalve meter wordt steeds in acht genomen. Jammer dat door de pandemie het aantal deelnemers beperkt blijft. Voordeel is dat de kleine groepen alle aandacht krijgen.

We zijn buiten en daar schijnt de besmettingskans klein te zijn. Ondanks een kleine kans waken wij allemaal voor de anderhalve meter afstand van elkaar.

Gisteren een bijdrage van Lia Braun een Duitse Forest Mind guide collega, met wie ik regelmatig contact onderhoud. Een mooie omschrijving. 

Hoe vind je jouw individuele ontmoeting met het bos?

Ik volg altijd een bepaalde volgorde om eerst mensen op te pikken en dan steeds meer in de stemming te komen: eerst oriënteren we ons, leren we elkaar en het bos kennen. Je moet geborgenheid ervaren, anders lukt de zintuiglijke reis niet. Dus ik vraag: kijk eens rond, wat is er hier? Wat is er naast je, boven je? Dan richt ik mijn aandacht op de ademhaling, op de bewegingen die de ademhaling in het lichaam maakt. Dit is wat ons laat voelen: de lucht die in en uit stroomt, de aarde onder ons, de lucht op onze huid, misschien de zonnestralen die warm zijn, of de bries die afkoelt. Op deze manier spreek ik de individuele zintuigen na elkaar aan. Als we de aarde voelen, ruiken, misschien sporen ervan op onze vingers proeven, dan gaat het allemaal om niets meer dan dat. Voordat ik mijn ogen open, nodig ik uit soms graag zien met nieuwe ogen, heel fris. Na een korte ronde is het tijd voor wat ik omschrijf als “wandelen”. Langzaam, in je eigen tempo, de ritmes van het bos om me heen waarnemen. Dit kan de lichte, delicate beweging van het gras zijn of een hommel die dichtbij en weer weg neuriet. Ik wil niet overdrijven, maar als ik erin duik, is het soms alsof ik de beweging van de grassprietjes voel, de beweging van de hommel in mij.

“Bosbaden is een gewoonte van alledag. Als je regelmatig naar hetzelfde bos, dezelfde plek gaat, zul je er steeds meer vertrouwd mee raken – en zal er een relatie ontstaan. Het is spannend om het bos te ervaren als het regent. Dan worden de geuren en de kleuren intenser. Je kunt met verbazing kijken wat voor effect de druppels hebben op de huid, op de bladeren, in het mos. Wanneer was de laatste keer dat je blootsvoets in een plas stond? Of op de grond liggen en kijken hoe de druppels naar je toe vliegen? “

Lia Braun
 

Metsämieli, Forest Mind, Shinrin Yoku en Waldbaden. Helend en gezond. Het extra deel is dat ik als instructeur de deelnemers begeleid in het doen van een aantal oefeningen die je uit het denken halen. Eenvoudige oefeningen die je zelf tijdens elke wandeling zelf kunt doen.

Regelmatig stoppen we even en maken contact met de natuur. Je kunt het in eerdere blogs lezen dat we contact leggen liggend in het bos, staand tegen een boom, starend kijken in de verte of zelfs zittend. Altijd nemen we een moment voor thee. Rust en pauze in het bos. Er is niets mooiers.

Meld je aan om kennis te maken met Metsämieli of Forest Mind. Voor groepen geef ik workshops Forest Mind op locatie. Alles op een veilige afstand van elkaar.

Interesse om zondag 6 september 2020 mee te doen? E-mail naar Paul@paulsbuitencoaching.com

http://www.paulsbuitencoaching.com

DELEN = LIEF

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s