ZEN blijven als antwoord op covid-19. (TIPS)

 

DELEN = LIEF

Wandelen opent een nieuw perspectief. Met aandacht wandelen maakt je bewust van jezelf. Wandelen geeft innerlijke rust. Wandelen gecombineerd met een aantal Forest Mind-oefeningen geeft rust.

Een keer meedoen? http://www.paulsbuitencoaching.com

Zondag 20 december 2020 begeleid ik de laatste wandeldeling van 2020. Met een aantal mensen ga ik het bos bezoeken en genieten van de gastvrijheid van de natuur. De aandacht voor elk moment is waardevoller en rustgevender dan de gedachte aan een prestatie.

De volgende wandeling wordt:

  • 10 januari 2021 (volgeboekt)

Tijdens de wandelingen beweeg je 2 tot 3 uur, zorgt de natuur voor een goede nachtrust, doe je sociale contacten op en ontspan je. Nu een beperktere groepsomvang, maar ik ben er van  overtuigd dat de wetenschap met man en macht werkt aan een oplossing voor covid-19. Deze pandemie kunnen wij samen aan. Als we ons maar aan de maatregelen en adviezen houden.

Covid-19 overheidsadviezen zijn groepen met maximaal 4 deelnemers. Ik respecteer deze adviezen als een hulp om covid-19 onder controle te krijgen. We houden altijd 1,5 meter afstand.

In 2021 zal ik doordeweeks starten met wandelingen voor doelgroepen. Omdat doorzetten van Paul’s Buitencoaching afhankelijk is van alle overheidsmaatregelen, zal ik moeten gaan passen en meten, Groepsgrootte is voor mij de belangrijkste hindernis, maar ik ga verder met plannen. Je wordt zo snel mogelijk geïnformeerd via de sociale media.

ZEN blijven als antwoord op covid-19.

Het blijft voor iedereen lastig om te leven met het dodelijke virus covid-19 dat permanent op de loer ligt voor nieuwe slachtoffers. Een groot deel van de mensheid leeft in een eigen bubbel en houdt zich aan alle maatregelen. Inmiddels weet ik uit eigen ervaring hoe lastig het is als je 3/4 jaar niet meer spontaan kunt gaan winkelen, boodschappen het beste kunt laten bezorgen en je kinderen niet meer wekelijks thuis treft. De spontaniteit is er van af. Je moet zelf een weg zien te vinden om het leven aangenaam en leuk te houden. Dat is wel het moeilijkste van alles.

Meer en meer ontdek ik de waarde van in de natuur zijn. De natuur biedt ons veel moois. Hoe de weersomstandigheden ook zijn, buiten is nog altijd gezond.

In het bos kun je:

  • Ontspannen
  • Op adem komen
  • Aandacht hebben voor jezelf
  • Loslaten
  • Eenvoud ervaren
  • Je nederig voelen
  • Jezelf overgeven aan de natuur
  • Verwonderen
  • Verbondenheid voelen
  • In het hier en nu komen.

Terwijl ik deze blog aan het schrijven was besefte ik dat bovenstaande opsomming gaat over ZEN leven. Het is ook een groot deel van mindful leven. En het is dat wat bosbaden en Forest Mind met je doet. De eerste stap is bos en natuur opzoeken en met jezelf de confrontatie aangaan en rondstruinen door je eigen ik.

We hoeven niet meeslepend dure vrijetijdsdingen te kopen om onszelf te vinden. Hoe meer rust jijzelf in je leven inbouwt, hoe meer jij jezelf gaat vinden. Komen tot de essentie van jouw leven is belangrijk. Als je dat voor een deel kunt bereiken, dan ga je deze spannende tijden doorstaan.

Sirpa Arvonen heeft mij tijdens mijn opleiding tot Forest Mind Instructeur weer terug gebracht tot mijn essentie van het leven. Je vooral verbonden voelen met al die mensen die in de natuur rondstruinen en er zo van genieten. Ja. Het is vreemd als ik samen met de mede wandelaars tegen een boom ga staan. Voorbijgangers lachen dan, maar dat is hun eigen ongemak om deze manier van het synchroniseren met de “hartslag” van de boom niet aan te durven. Het gaat voor nu te ver om dit uit te leggen. Je moet het zelf maar een keer komen ervaren tijdens een van mijn Forest Mind wandelingen.

De voordelen van het spenderen van tijd in de natuur. Uit verschillende wetenschappelijke studies is gebleken dat:

  • 10 minuten in de natuur en de bloeddruk daalt.
  • 20 minuten in de natuur en je krijgt betere zin.
  • 60 minuten is de natuur en je kunt je beter concentreren.
  • 2 uur in de natuur en de weerstand mechanismen in je lichaam herstellen.
  • 5 uur in de natuur per maand zorgt ervoor dat je positieve gevoelens toenemen.
  • 3 dagen per maand in de natuur:
    • Jouw weerstand mechanisme wordt sterk.
    • Het aantal proteïnen die tegen kanker vechten neemt toe.
    • Het aantal stress hormonen neemt drastisch af.
    • De bloedsuiker stabiliseert.
    • Hoge bloeddruk neemt af.
    • Gevoelens van depressie en moeheid nemen af.
    • Je voelt je krachtiger en vitaler worden.

Er is dus alle reden om een soort van ZEN zijn mee te nemen naar de natuur en zo deze moeilijke tijd door te komen.

Veel plezier.

Het mooie van wandelen is dat je er op elk moment van de dag opnieuw mee kunt beginnen.

 

Een gedachte over “ZEN blijven als antwoord op covid-19. (TIPS)

  1. Top Paul, dat je je blijft inzetten ook tijdens deze COVID-19 voor de gezondheid van mensen.. elke week opnieuw. Wens je hele mooie kerstdagen en een geweldig en gezond met vele nieuwe inspirerende wandelingen… Groeten Will Jongerius

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s