3 manieren om anders om te gaan met veranderingen

Als dingen op haar slechts zijn, dan hebben we de kans om te veranderen naar de beste oplossing. Wat je dan nodig hebt is een snelle mentale verandering. Dat is de essentie van veerkracht.

Zo ook het ijs in de vijver. Een niet helpende gedachte is proberen om op het ijs te lopen. Een helpende gedachte is niet reageren op je eerste gewoonte. Ja. Het ijs draagt een ijzeren holle bol, takken, blaadjes en misschien wel stenen. Neen. Het ijs is niet sterk genoeg om mij ook nog te dragen. Proberen om op het ijs te lopen helpt je niet bij het droog houden van je kleding of om een gedeukt ego te omzeilen. Bekijk eerst je reactie, weest aardig voor jezelf en beredeneer je heldere zicht op de situatie. Je kunt dingen op haar slechts opzoeken of gebruik maken van de ruimte tussen stimulus en respons.

Er is ruimte tussen stimulus en respons.

In die ruimte ligt onze kracht voor het kiezen van onze reactie.

In onze reactie ligt onze groei en onze vrijheid.

Viktor Frankl

Soms betrap ik mijzelf op automatische gewoontes die wel eens leiden tot vervelende situaties. De aandacht op het moment verslapt en wordt een ingesleten patroon.

Er komt een aandachtig moment van “Wow”! Wacht even! Ik moet dit anders doen!  Ik ben niet de enige persoon op deze planeet, die vandaag een fout maakt, omdat ze waren vergeten aandacht te schenken aan het moment. Dit is waarschijnlijk ook niet de enige fout die ik vandaag ga maken. Ik moet hier vertragen, mijzelf bij elkaar rapen, proberen bewust te zijn, en proberen iets vriendelijker te zijn voor mijzelf in dit hier en nu. Ik moet met mijn fout omgaan. Een lastig streven.

“Dit gebeurde. Buiten mijn eigen verlegenheid en mijn eigen innerlijke criticus, het geweeklaag is uit me, het is geen ramp. Dit is OK.”

“Ja, iets vervelends is gebeurd, maar de mentale verschuiving gebeurt ook. Als ik mijn houding kan verschuiven op dit moment, dan kan ik mijn houding verschuiven in elk moment.”

Het stuiteren van teleurstelling, moeilijkheid, zelfs ramp, betekent simpelweg gebruik maken van de aangeboren reactie-flexibiliteit in onze hersenen. Schakelen tussen versnellingen, verschuiving van vooruitzichten, zie het als opties die we eerder niet konden zien. Met een flexibelere respons kunnen we uit onze zeer automatische, gewone en snelle reactiviteit verschuiven naar een meer bekwame responsiviteit. We worden door een verschuiving van onze reactie, veerkrachtiger. We leren te groeien. Wij halen ons welzijn. Wij versterken onze capaciteit om een verschuiving te maken in onze reacties op uitdagende gebeurtenissen in het leven. Ja, zelfs potentiële crises verschuiven door aandachtig, meewarig aandacht te besteden aan onze reactiviteit.

Het streven is al omgebogen naar nieuwsgierigheid voor het streven.

Bekijk je reactie

Heb ik genoeg rust en duidelijkheid om te kijken naar mijn angst , om op te letten op die gedachten die snel in elkaar overgaan. Ik zie mijn reactie. Ik zie mijn reactie op mijn reactie. “Ik ben de ademhaling. Ik ben a-d-e-m-h-a-l-i-n-g. Ik ben niet alleen. Ik ben niet de enige.”

Wees aardig voor jezelf

Een gefrustreerde staat van de geest hindert het open denken.  Zelf-mededogen en andere positieve emotionele gedachten als dankbaarheid, ontzag, vrijgevigheid, vreugde, verrukking, sereniteit of liefde, zorgen voor het verschuiven van de werking van de hersenen, waardoor dat ons beter in staat stelt het probleem op te lossen. Verschuiving gebeurt wanneer we ons opzettelijk richten op ons bewustzijn, op de ervaring van mededogen, dankbaarheid, warmte en andere gevoelens die ons in contact met onze natuurlijke veerkracht brengen. Na verloop van tijd worden het steeds betrouwbaardere wendingen en bochten van het leven. Indachtig zelf-mededogen verschuift de mogelijkheden van onze reacties direct, op dit moment, en na verloop van tijd in elk moment. Wordt vriendelijker voor jezelf en wordt natuurlijk en moeiteloos.

Helder zicht

Indachtig zelf-mededogen beoefenen en de zorg voor onszelf op het moment van een reactie op een gebeurtenis, herstelt ons evenwicht en openheid ten opzichte van het moment, waardoor wij onze reacties zien en verstandige, veerkrachtige keuzes maken over hoe we ons tot onszelf en anderen verhouden.

Door het beoefenen van mindfulness en zelf-mededogen, kunnen we samen de wijste keuzes mogelijk maken. We kunnen onze patronen van reacties op gebeurtenissen in het moeilijke en zelfs schadelijke leven van verwarring en reactiviteit naar opzettelijke open en betrouwbare duidelijkheid verschuiven.

“Ja, iets vervelends is gebeurd, maar de mentale verschuiving gebeurt ook. Als ik mijn houding kan verschuiven op dit moment, dan kan ik mijn houding verschuiven in elk moment.”

Als dingen op haar slechts zijn, dan hebben we de kans om te veranderen naar de beste oplossing. Wat je dan nodig hebt is een snelle mentale verandering. Dat is de essentie van veerkracht.

Vaak is het bewust worden van bewust zijn uitgedaagd door een korte ademhalingsoefening. Soms is een moment stoppen nodig om met helder zicht je reactie op een respons in overweging te nemen. Wat is een helpende reactie op een niet helpende reactie op een respons? Binnen de mindfulness wordt veel aandacht geschonken aan helpende en niet-helpende reacties. Dit kan met langere meditaties, maar er zijn ook vele korte meditatie momenten in te lassen om tot een helpende reactie op een respons te komen.

Inmiddels heb ik voor mijzelf ontdekt dat mediteren een mooi hulpmiddel is om mijn bewust zijn te ontginnen. Met mediteren kun je op elk moment van de dag opnieuw mee beginnen.

Er is ruimte tussen stimulus en respons.

In die ruimte ligt onze kracht voor het kiezen van onze reactie.

In onze reactie ligt onze groei en onze vrijheid.

Viktor Frankl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s